Alytaus rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras
Biudžetinė įstaiga

Naujoji g. 48, LT-62381 Alytus
Tel./faks. (8-315) 214 38
El. paštas info@alytausrajonovsb.lt

Duomenys kaupiami ir saugomi
juridinių asmenų registre,
Kodas 301785539



norway_grants_programos_zenklas_jpg.jpg

pirmas.jpg

sveika_mokykla_230x200.jpg

PasirasykInternetu_190x118__2_.gif

arsa_logo_header.jpg

svsba.jpg

ULAC.jpg

Naujienos

2017-01-30

Kviečiame prisijungti prie daržovių renesanso

cipsai3.jpg
 Tyrimai rodo, kad daržovių lietuviai suvalgo kur kas mažiau nei  reikalinga, siekiant, kad mityba būtų racionali, įvairi ir sveikatą tausojanti. Keblu paaiškinti, kodėl statistiniam lietuviui taip sudėtinga papildyti dienos maisto racioną didesniu daržovių, ypač vietinių, Lietuvoje augintų, kiekiu. Jeigu vasaros metu dar randame galimybių ir noro pasisemti naudingų medžiagų iš šviežių salotų, agurkų, pomidorų ar ridikėlių, tai šaltuoju metų periodu, deja, bet vietoj to, kad ieškotume galimybių ir idėjų, kaip savo sveikatos labui suvartoti kuo daugiau Lietuvoje augintų šakniavaisių, tokių kaip morkos, burokėliai, salierai, ropės ar juodieji ridikai, renkamės lengvesnį kelią - konservuotas daržoves, importuotas arba jokių.
 
 
 Liūdna ir tai, kad net kaime gyvenantys ir tikėtina, jog vis dar patys užsiauginantys daržoves, jų ant stalo padeda ne taip gausiai, kaip mėsos arba pieno patiekalų, o ir per žiemą jų sunaudoja kur kas mažiau nei tėvai ar seneliai. Patys pripažįsta, jog dulka statinaitės, kuriose seneliai raugdavo kopūstus, ropes ar burokėlius, pelėsiais ir voratinkliais apėję lauko „sklepukai“, kuriuose kažkada žiemai būdavo sudedamo krūvos šakniagumbių. Tenka tik apgailestauti, nes pasitelkus šiek tiek žinių, fantazijos ir darbo, šakniavaisių patiekalai galėtų beveik puikiai užpildyti daržovių poreikį šaltuoju laikotarpiu.
 
 
 Siekdamas skatinti gyventojus vartoti kuo daugiau daržovių, ypač auginamų Lietuvoje, Alytaus rajono visuomenės sveikatos biuras skelbia konkursą „Daržovių guru“. Visuomenės sveikatos specialistai kviečia apie daržoves kalbėti, gaminti patiekalus iš daržovių  ir  taip sulaukti daržovių renesanso.
 
 
 Ką reikia padaryti?
Kas dvi - tris savaites sveikatos biuro tinklapyje ir socialinio tinklapio facebook paskyroje bus skelbiama nauja žvaigždė - Lietuvoje auginama daržovė. Tereikia pagaminti patiekalą su šia daržove, jį nufotografuoti ir jo receptu bei nuotrauka pasidalinti, t. y. įkelti į Alytaus rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro facebook paskyrą arba atsiųsti elektroniniu paštu info@lytausrajonovsb.lt.
 Visų dalyvių laukia smagūs prizai, o mėnesio laimėtojų dar ir vertingi.
 
Pirmoji žvaigždė - burokėlis
 Ypač daug gerų žodžių nusipelno burokėliai. Apie jų naudingąsias savybes sveikatai įrodymų pakanka, tačiau daugelyje virtuvių šios ypatingos spalvos daržovės naudojamos labai tradiciškai ir gana retai.

 
 Kukli patiekalų įvairovė
 Atlikus kelių dešimčių šeimininkių žaibišką (be ilgo apgalvojimo) apklausą burokėlių patiekalų įvairovės klausimais, šių daržovių, kurios maisto gamybai gali būti naudojama ne tik kaip gumbai, bet ir lapai, patiekalų dešimtuko surikiuoti nepavyko. Beveik visos šeimininkės įvardino namiškiams ruošiančios šaltibarščius, barščius, „raudona mišrainę“, „lambukų“ sriubą, silkę pataluose, sakė žinančios ir apie daugiau jų panaudojimo galimybių, tačiau pripažino, kad su šia daržove eksperimentai virtuvėje nelabai pavyksta. Nors dauguma sakė, kad interneto platybėse akys yra užkliuvusios už įdomių burokėlių patiekalų receptūrų, tokių kaip burokėlių tartaras, karštos salotos, tiršta sriuba ar net sotus pyragas su mėsa, tačiau tuoj pat prisipažindavo, kad jų nėra išbandžiusios arba yra patyrusios nesėkmę.
 
 Aktyvių medžiagų rinkinys
 Daugelis galvoja, kad burokėlio jėga - žemėje augęs gumbas, tačiau mitybos specialistai pirmenybę atiduoda žaliai lapinei daliai, kurioje gausu geležies, kalcio, vitaminų. Na, o štai gumbas - beveik tobulas folio rūgšties, kalio, magnio šaltinis. Skaidulos - nesuvirškinamos medžiagos, kuriomis pagrįstai burokėlis gali didžiuotis. Jos skatina žarnyno peristaltiką, padeda užtikrinti gerą žarnyno veiklą, išvengti vidurių užkietėjimo ir kitų šios sistemos sutrikimų. Burokėliuose daug įvairių aktyvių medžiagų. Be jau išvardintų, šios daržovės gali pasigirti B grupės ir C vitaminu,  manganu, betainu, antioksidacinėmis medžiagomis.
 
 Itin naudingas, nors ne stebuklingas
 Aktyvių medžiagų dėka burokėliai gali sau leisti būti vadinamais sveikatą puoselėjančiais ir stiprinančiais. Specialistai mano, kad šios daržovės gelbėja esant virškinamojo trakto ir kepenų sutrikimams, ypač teigiamai veikia kraujotakos sistemą, pasižymi arterinį kraujo spaudimą reguliuojančiomis savybėmis, teigiamai veikia nervų sistemą ir tinkami vartoti, esant mažakraujystei, pakanka duomenų dėl jų onkologinių ligų prevencinių savybių.
 
 Nors atrodytų, kad šis šakniagumbis vertas šlovinančių eilių ir belieka palinkėti valgyti burokėlius pilna burna, tačiau keletą atsargumo pastabų reiktų įsidėmėti, ypač kalbant apie burokėlių sultis.
 
 Atsargiai su sultimis
 Kai kurie augalai yra tiek gausūs aktyvių medžiagų, kad juos reikia vartoti itin dozuotai ir tikslingai. Tai ypač tinka apibūdinant burokėlių sultis. Jų net gi nerekomenduojama gerti vienų, patariama maišyti su morkų ar kitų daržovių sultimis. Jose daug teigiamą poveikį žmogaus sveikatai turinčių medžiagų, tačiau jų negalima gerti daug, dažnai ir be tikslo. Burokėlių sultys gali sukelti pykinimą, svaigulį, žymiai sumažinti kraujo spaudimą, kadangi agresyviai veikia skrandžio ir dvylikapirštės žarnos gleivinę, tad visiškai netinka turintiems problemų su virškinamuoju traktu, atsargūs privalo būti krešėjimo sutrikimų turintieji.

 
 Pilna burna į pirmą konkursą
 Burokėliai - puiki daržovė, tad belieka palinkėti ją valgyti pilna burna. O pavargusiems nuo silkės pataluose ir raudonos mišrainės, paieškoti šio ypatingos spalvos gumbo įvairesnių ir kitokių skonių. Tad kviečiame gaminti iš burokėlių ir įspūdžiais pasidalinti. 
 
 Burokėliai - skani ir naudinga daržovė, tad nieko keisto, kad iš jų galima pagaminti net ir nelabai sveikai skambančius patiekalus. Kad ir puikią alternatyvą bulvių traškučiams - burokėlių traškučius, kuriems pagaminti reiks nedaug: kelių burokėlių, šlakelio aliejaus, prieskonių ir kantrybės. Orkaitę reikia įkaitinti iki 180 C temperatūros, burokėlius nuplauti, nusausinti, nuskusti ir kiek įmanoma ploniau supjaustyti. Griežinėlius išdėlioti kepimo popieriumi ištiestoje skardoje, pabarstyti druska ir prieskoniais pagal skonį bei kepti, o tiksliau - karštyje džiovinti (geriausia naudoti orkaitės funkciją, kuomet pučiamas karšta srovė) apie 20 minučių. Skanaus.