Vis daugiau Alytaus rajono ūkininkų jungiasi prie Europos Sąjungos sveikatai palankesnių maisto produktų gamintojų būrio ir „Rakto skylutės“ ženklinimo sistemos.
Labai svarbu plėsti „Rakto skylute“ paženklintų produktų skaičių, kad paprastam vartotojui būtų lengviau išsirinkti maisto produktus tarp kitų tos pačios grupės maisto produktų. „Tai įprasti produktai, tačiau sveikatai gerokai palankesni“, – teigia Alytaus rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro direktorė Jolanta Jakubauskienė ir paantrina, kad skubant apsipirkti „Rakto skylutė“ gali tapti puikiu pagalbininku, sutrumpinančiu apsipirkimo laiką.
Simboliu „Rakto skylutė“ paženklinti produktai turi mažiau cukraus, druskos, sočiųjų riebalų, transriebalų, juose nėra maisto saldiklių, o grūdų turinčiuose gaminiuose išsaugota daugiau maistinių skaidulų.
Specialistai teigia, kad siekiant užtikrinti sveiką mitybą ir mažinti su maistu susijusį sergamumą, į „Rakto skylutės“ simboliu ženklinamus produktus negalima įdėti jokių pakaitalų, kurie didintų produkto kaloringumą, keltų jo glikeminį indeksą ar kitaip mažintų produkto palankumą sveikatai (pvz., mažinant produkte sočiųjų riebalų kiekį, negalima jų keisti krakmolu ar maisto priedais, bet galima praturtinti produktą ankštiniais, lęšiais, topinambais, įvairiomis daržovėmis ir pan.). Taigi, visais atvejais produktas turi tapti palankesniu sveikatai.
Dar ankstyvą pavasarį Alytaus rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro sveikatos stiprinimo specialistę Agnę Goštautienę pasiekė žinia, kad Alytaus rajono Simno seniūnijoje, Kavalčiukų kaime, ūkininko Aido Abromaičio šeimos ekologiniame mėsinių galvijų ūkyje auginami Galovėjų veislės mėsiniai galvijai. „Šie jaučiai šeriami tik natūraliomis ekologinėmis žolienomis, todėl tokiomis sąlygomis auginamų mėsinių galvijų mėsa išskirtinai sveika, natūrali, o mėsos struktūra bei maistinės savybės yra išskirtiniai“, – patikina ūkininkas Aidas ir teigia, kad iki specialistės skambučio ir išsamaus paaiškinimo apie galimybę šiuo simboliu paženklinti ūkyje gaminamus produktus nieko nežinojęs, tačiau jos nauda neabejoja ir tikisi, kad dabar atsivers platesnė rinka. Simbolis puikiai atpažįstamas ne tik Lietuvoje, bet ir Švedijoje, Danijoje, Norvegijoje, Islandijoje, Šiaurės Makedonijoje.
„Nors tyrimai rodo, kad mitybos įpročiai lemia sveikatą apie 25-30 proc., tačiau tik penktadalis Lietuvos gyventojų rinkdamiesi maistą galvoja apie jo naudą organizmui. Dažnas lietuvis nevengia riebių, sūrių ar daug cukraus (paprastųjų angliavandenių) turinčių produktų ar patiekalų. Būtent per didelis sočiųjų riebalų, esančių gyvūninės kilmės maiste, druskos ir cukraus vartojimas bei per mažai skaidulinių medžiagų mityboje yra siejami su dideliu Lietuvos gyventojų sergamumu ir gana ankstyva mirtimi. Visgi įprastą lietuvišką stalą užkariavusi mėsa jau nebe tokia riebi, dažnai kiauliena keičiama liesesne mėsa, tokia kaip jautiena, paukštiena, triušiena, ar žuvimi, – pastebi J. Jakubauskienė ir džiaugiasi, kad Alytaus rajone užaugintų jaučių gaminiai taip pat gerokai liesesni ir sveikatai palankesni. A. Abromaičio ūkyje pagamintos smulkintos jautienos bendras riebalų kiekis siekia vos 8%. Šiuo metu paženklintas 1 iš 20 gaminamų jautienos produktų, tačiau su Alytaus rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistų pagalba artimiausiu metu planuojama paženklinti dar 3 „Rakto skylutės“ kriterijus atitinkančius gaminius – ekologišką jautienos guliašinę, ekologišką jautienos antrekotą, ekologišką jautienos kumpio filė.
Kviečiame ir kitus Alytaus rajono savivaldybės teritorijoje esančių maisto produktų gamintojus prisijungti prie sveikatai palankesnių maisto produktų gamintojų būrio ir „Rakto skylutės“ ženklinimo sistemos. Dėl bendradarbiavimo ir išsamesnės informacijos galima kreiptis tel. 8 (315) 214 38 arba el.p. info@alytausrajonovsb.lt.
Primename, kad ūkio subjektams naudinga gaminti maisto produktus, atitinkančius „Rakto skylutės“ kriterijus, nes tai padeda:
- saugoti vartotojų sveikatą;
- gerinti įmonės ar ūkio įvaizdį, pristatyti save kaip atsakingą, sveikatai palankesnio maisto gamintoją;
- įsitvirtinti atviroje ir neužpildytoje sveikatai palankesnių maisto produktų rinkoje;
- turėti pirmenybę patiekti šiuos maisto produktus vaikų ugdymo įstaigoms, gydymo įstaigoms, vaikų ir suaugusiųjų globos įstaigoms;
- eksportuoti produktus į kitas ES šalis (ypač į šiaurės ir Skandinavijos šalis, kur šiuo simboliu pažymėtos prekės turi didžiulę paklausą);
- atverti naujas galimybes ieškant naujų receptų ir skonių, kurti naują rinkodarą, parodyti įmonės ar ūkio bei gaminamų produktų išskirtinumą, sveikumą bei pozityvų požiūrį į vartotoją.