Vasarą, kai už lango kepina saulė, ir atidaryti automobilio langai nebepadeda, nuo karščio automobilio salone galima gintis kondicionieriumi. Tiesa, jis ne tik gelbsti nuo kaitros, bet gali tapti ir ligos priežastimi.
Šiek tiek istorijos
Pirmasis oro šaldymo įtaisas buvo išrastas 1884 metais, kai po arklių traukiamu keleiviniu vagonu buvo įtaisyti ledo blokai. Nuo vagono ratų besisukantys ventiliatoriai į saloną pūtė ledo atšaldytą orą. Pirmuoju automobiliu, kuriame buvo sumontuotas kondicionierius – orą atšaldantis įrenginys – tapo 1939 metų laidos Packard. Norint įjungti šaldymo įtaisą, vairuotojui reikėjo išjungti variklį ir ant kompresoriaus uždėti dirželį. Standartiniu automobilio įrenginiu kondicionierius tapo šeštąjį dešimtmetį, pagaminus Cadillac Eldorado Brougham 1957 m. modelį. Šiuo metu JAV apie 80 proc. lengvųjų automobilių turi kondicionierius. Europoje šis procentas daug mažesnis, tačiau pastaraisiais metais sparčiai didėja.
Oro kondicionieriaus nauda ar žala mūsų organizmui – nuolatinė diskusijų tema
Vieni specialistai teigia, kad karštomis vasaros dienomis tai atgaiva organizmui, kiti juos laiko potencialiu ligų sukėlėju. Baiminamasi ir dėl kondicionieriaus užpildo, freono dujų, poveikio sveikatai, nors tyrimais įrodyta, kad ši medžiaga nėra alergiška ar toksiška. Medikai pripažįsta: kuo labiau organizmas užsigrūdinęs, tuo mažiau įtakos jam turi temperatūros svyravimai. Pabandykime apžvelgti kondicionieriaus trūkumus ir privalumus.
Kondicionierius yra kenksmingas, nes:
-dėl staigių temperatūros pokyčių žmogus gali peršalti ir užkimti, susirgti gerklės, net
plaučių uždegimu;
-kondicionierius džiovina ne tik orą, bet ir akis. Todėl manoma, kad jis gali pakenkti vairuotojams,
-nešiojantiems linzes, besiskundžiantiems sausų akių sindromu ar tiesiog silpnu regėjimu;
-kondicionuojamame ore sumažėja santykinė drėgmė, oras pasidaro sausas. Tai neigiamai veikia odą, ji gali perdžiūti, parausti ir šerpetoti;
-netinkamai eksploatuojamas kondicionierius gali tapti ir alerginių bei infekcinių ligų
priežastimi.
Kondicionierius reikalingas, nes:
-juo galima reguliuoti automobilio vidaus temperatūrą pagal savo poreikius;
-jis yra tikras išsigelbėjimas žmonėms, kurie nepakelia karščio;
-įrodyta, kad nuo karščio ir tvankaus oro mažėja vairuotojo budrumas;
Norime atkreipti dėmesį, kad oro kondicionieriumi reikėtų naudotis protingai, vengti didelio lauko ir automobilio viduje temperatūros kontrasto.
Didelis temperatūrų svyravimas gali susargdinti net ir labai užsigrūdinusiems žmonėms. Tinkamai sureguliavus šalto oro srautus, taip, kad nepūstų tiesiai į veidą, mažiau pakenkiama kvėpavimo takams. Kondicionierius nekenks sveikatai, jeigu kondicionuoto oro ir lauko oro temperatūra skirsis ne daugiau kaip 6–8° C. Beje, sveikatos sutrikimais skundžiasi ir tie, kurie važinėja atsidarę automobilio langus: perpūtus skersvėjui, vargina kaklo ar nugaros skausmai, taip pat gali suskausti gerklę, atsirasti sloga.
Informaciją parengė Valstybinio aplinkos sveikatos centro
Sveikatos mokymo biuras