PIRMAS ETAPAS. MINI TESTAS

Besibaigiant mokslo metams, visiems vyresniųjų klasių moksleiviams sveikatos priežiūros specialistės, dirbančios mokyklose, pateikė 17 klausimų apie sveiką mitybą, ligas, asmens higieną, judėjimo svarbą ir žalingus įpročius. Visi pateikti klausimai buvo aptariami mokslo metų eigoje sveikatos ugdymo užsiėmimuose, aktyviose veiklose bei kitoje popamoklinėje veikloje. Be to visose mokyklose pedagogų ir administracijos kolektyvai savo iniciatyva vykdė nemažai renginių, popiečių, susitikimų, kurių pagrindinis tikslas – kuo įvairiausiais būdais skatinti mokinius domėtis savo sveikatos išsaugojimo galimybėmis.

TEORINĖS ŽINIOS PAKANKAMOS
Atlikus atsakymų analizę paaiškėjo, jog daugelis apklaustųjų turi puikias teorine žinias tam tikromis sveikatos temomis. Nustebino, kad dauguma vaikų be klaidų išvardino, kad antai geležies yra tokiuose produktuose kaip špinatai, obuoliai, salotos bei kitos žalios daržovės. Beveik niekas nesuklydo, grupuojant, išskiriant sveikus ir ne itin naudingus mūsų organizmui produktus, patiekalus. Nebuvo ir suabejojusių ir dėl fizinio aktyvumo naudos. Vaikai išvardino, jog mankšta gerina savijautą, stiprina raumenų sistemą, didiną  lankstumą, padidina plaučių tūrį.

PANDEMINIO GRIPO PROTRŪKIS DAVĖ IR NAUDOS
Kaip ir visoje Lietuvoje, taip ir Alytaus rajone šiemetis pandeminio gripo proveržis, buvo suaktyvinęs asmens higienos skatinimą, bei rankų švaros klausimą. Tuo metu mokyklose dideliu pedagogų, administracijos bei sveikatos specialistų susitelkimu buvo nuolat primenama apie pagrindines gripo bei kitų oro – lašaliniu keliu plintančių ligų profilaktikos priemones. Tad teisingi atsakymai apie rankų švarą bei asmens higieną nenustebino, o tik nurodė teisingą veiklos kryptiškumą. Visi Alytaus rajono moksleiviai žino ne tik, kaip apsisaugoti nuo gripo, bet ir kokie yra gripo pažeidimai nosies gleivinėje, ryklės gleivinėje ir plaučiuose. Higiena svarbi ne tik ligų, bet ir parazitų profilaktikai. Vaikai tiksliai atsakė, kad galvos plaukuose ir drabužiuose parazituoja utelės.

APIE RŪKYMO ŽALĄ ŽINO DAUGIAU NEI SUAUGUSIEJI
Kad teorinių žinių sukaupta nemažai, rodo ir klausimai apie žalingus įpročius. Apklaustųjų nelabai pavyko supainioti paprašius jų išrinkti teisingus teiginius apie rūkymą. Jie kuo lengviausiai prie teisingų teiginių priskyrė ir tokius, kaip: „rūkalių kvėpavimo takuose išskiriama daugiau gleivių“, „15 surūkytų cigarečių sukelia vieną taškinę mutaciją žmogaus genome“, „rūkančių tėvų vaikai taip pat dažniau serga lėtiniu bronchitu, bronchine astma ir plaučių vėžiu“, „tam, kad operacijos metu rūkalių mirtingumas sumažėtų ir taptų artimas nerūkančiųjų mirtingumui, rūkaliai turi prieš operaciją nerūkyti mažiausiai 8 savaites“.

GAJŪS MITAI
Nors mokiniai daug žino apie sveikatą, ligų profilaktiką, tačiau kai kurios žinios nėra tikslios ir apipintos mitais, kurie tikriausiai išgirsti namuose ar kitoje neformalioje aplinkoje. Nemažai keblumų sukėlė silantai. Tikrai nemažai apklaustųjų visiškai neturėjo arba turėjo netikslias žinias apie šią ėduonies profilaktikos priemonę. Kažkodėl vis atsiranda manančių, kad ŽIV perneša uodai. Pačių vaikų manymu, jiems trūksta žinių visais klausimais.  Jie mano, kad turėtų labiau įsigilinti, suprasti ir panaudoti gyvenime. Norėtų, kad būtų dažniau priminta  apie mitybą, odos priežiūrą, psichotropinių medžiagų žalą organizmui, kosmetikos kenksmingumą, draugystę ir gerovę.

VISAS DĖMESYS Į PRAKTINIUS ĮGŪDŽIUS
Teisūs visi, kurie mano, kad teorinės žinios nieko vertos be praktinių įgūdžių. Teisūs ir tie, kurie klausia, kodėl vaikai taip puikiai žinodami kada reikia plautis rankas, to nedaro, kodėl žinodami iki smulkmenų, kuo žalingas rūkymas – bando rūkyti, kodėl sveikos mitybos žinios leidžia griebtis greito maisto. Bet teisūs ir tie, kurie tvirtina, kad be teorinių žinių pagrindimo, praktiniai įgūdžiai nebus ilgalaikiai. Visi atsakymai rodo, kad ateityje dauguma veiklų turi būti nukreiptos į praktiką, kuri padėtų užtvirtinti teorines žinias. O tai reiškia, kad kalbėdami apie rankų švarą, turime ir eiti jas plautis, analizuodami sveikos mitybos klausimus, turime sėsti ir ragauti sveikus užkandžius, tvirtindami, kad sportas yra sveika – pralieti kartu bent lašelį prakaito.
Dėliojant sveikatos ugdymo veiklų planą 2010/2011 mokslo metams rajono mokyklose, visos būsimos sveikatos temos bus paremtos praktinių įgūdžių skatinimu.